Psihologie și muzică, un tango reușit 

Interviu cu Andreea Șilochi, psiholog, profesor, solistă

Începem mai general puțin …

Te rog să te prezinți pe scurt 

Sunt un om la fel ca și ceilalți, unic în felul său. Unicitatea mea este dată de talentul muzical, dobândit de la mama și de răbdarea pe care am dobândit-o de la tata și pe care o folosesc în predare, dar și în procesul de auto-educare. 

Ce valori îți împlinesc proiectele profesionale?

Activitatea artistică, dar mai ales cea pedagogică mă ajută pe partea de a-i inspira pe ceilalți, de a-i ajuta, educa, de a avea o contribuție în dezvoltarea celor cu care interacționez. În general, mă străduiesc să mă auto-depășesc, pe plan personal și profesional. Una dintre cele mai importante valori ale mele cred că este curajul, îmi place să îndrăznesc, să fiu diferită. La început, consideram că nu este potrivit să fii diferit, dar am ajuns să pun pe primul loc valoarea și nu frica, deci să am curaj să-mi pun în practică ideile. Alte valori pe care le consider importante sunt cele din zona de conectare, autenticitate și tot ce ține de creativitate și curiozitate. Sunt un om curios să încerce metode noi, pentru a vedea ce funcționează mai bine. Sunt foarte importante pentru mine încrederea, respectul, dar și disciplina. Multe dintre aceste valori vin de la sine, nu le-am gândit prea mult, dar sunt cumva implicite și se regăsesc atât în activitatea mea profesională, cât și în cea personală.

Cât este de greu să păstrezi disciplina în activitatea ta de freelancer?

Considerându-mă mai degrabă o persoană creativă decât una analitică și foarte structurată, să spunem, găsesc dificil să am același program în fiecare zi. Uneori mă trezesc mai târziu, sau am alt program decât în ziua precedentă, dar încerc să fac zilnic ceva pentru a-mi îmbunătăți abilitățile în domeniul muzicii și al pedagogiei. Sunt și zile în care nu am la fel de mult chef să fac ceva, dar depun efort zilnic. Cert este că există câteva rutine la care țin cu strictețe, cu toate că programul meu și nici nivelul de energie nu e același în fiecare zi.

Descrie pe scurt experiența dintr-un proiect de care ești mândră 

Am început să postez materiale informaționale despre cum ajută ne ajută muzica, încă din copilărie. Am început singură, apoi Alexandrina Megyesi, cea care se ocupă de pagina Clujul Copiilor, unde, de altfel, există o comunitate foarte faină, m-a contactat legat de intenția mea de a dezvolta acest proiect pentru a colabora. Și lucrăm împreună acum, sunt foarte mândră de proiect, am văzut că sunt foarte multe vizualizări și oamenii s-au arătat interesați de ceea ce încercăm să oferim. Ce facem? Postăm săptămânal informații, încercând să educăm părinții cu privire la rolul muzicii în dezvoltarea copiilor. Fiind absolventă de Psihologie, primele informații m-am gândit să fie despre rolul muzicii în tulburările emoționale la copii, urmând ulterior să mergem înspre partea de educație muzicală, cu tematici ce țin de dezvoltarea ritmului, cum ne ajută un instrument muzical, etc. Ce este interesant este că oferim inclusive recomandări de audiții musicale, încercând să-i aducem pe copii și părinți cât mai aproape de muzica clasică și nu numai. Ne bucurăm că avem feedback-uri  pozitive de la părinți și că aceste informații îi ajută.

Ce ai învățat dintr-o activitate dificilă pe care ai avut neplăcerea să o faci și care poate să fie rezumat într-o frază?

Nu cred că au existat activități dificile care să nu-mi placă, cel puțin în acest domeniu al muzicii. În general, dacă ceva este dificil, mă provoacă și experiențele dificile mă ajută să mă dezvolt, să cresc. Consider că tot ce vine spre noi, vine ca să ne arate că putem. Și că totul se întâmplă așa cum trebuie, la timpul potrivit. Încerc să îmbrățișez toate situațiile și oportunitățile care vin înspre mine și dacă ceva mi se pare dificil, mă întreb dacă nu cumva există o barieră în capul meu pe care pot de fapt să o depășesc, ceva din tiparele mele mentale vechi. Îmi place să cred că există soluții la orice problemă cu care mă confrunt. 

Și trecem la mai specific …

Cum îi ajută pe copii muzica într-o dezvoltare armonioasă? 

Aici aș putea vorbi mult și bine, dar o să mă axez pe câteva aspecte mai importante. Muzica favorizează dezvoltarea unor arii cerebrale înportante în memorie, atenție, auto-control, etc. Când este asociată cu mișcarea, la copii, oferă stimulare senzorială, creând noi legături în creier. Studiile arată că acei copii din medii defavorizate care au fost expuși la mai multe secvențe muzicale decât copiii din grupul de control, au fost mai rezilienți ulterior. De asemenea, dacă ne gândim la artiștii din cultura hip hop, muzica i-a ajutat pe mulți dintre ei să iasă din cartierele rău famate, să fie mai rezilienți. De asemenea, revenind la copii, un aspect esențial pe care muzica îl oferă, este că îi ajută pe aceștia la exprimarea emoțiilor, nu mai vorbim de dezvoltarea motrică, a coordonării, a ritmului. 

Așadar, muzica, pe lângă faptul că ne ajută la îmbunătățirea abilităților specifice (ritm, auz muzical, etc), ne ajută și pe plan cognitiv (memorie, atenție, autocontrol), dar și al dezvoltării socio-emoționale (socializare, auto-reglarea emoțiilor, reziliență), dezvoltare motrică (coordonare), etc. Muzica ne ajută în multe aspecte relevante, ar fi ideal dacă am realiza cu toții lucrul acesta cât mai timpuriu.

La ce lucrezi acum important pentru tine 

Lucrez la proiectul Muzica de 10, despre care am menționat anterior. Urmează în perioada următoare să discutăm despre tehnica vocală modernă, am făcut recent un curs despre asta și vreau să le prezint și oamenilor informații prețioase din acest domeniu atât de fascinant. Un alt proiect de suflet este Atelierul Muzical pentru copii, unde lucrez, în general, cu preșcolari. Îmi place să lucrez cu ei, mi se par foarte receptivi și autentici și totodată, cred că este de preferat ca educația să înceapă de timpuriu. Aici, realizăm jocuri de ritm, percuție corporală, învățăm să ne coordonăm mânuțele, piciorușele, să ne educăm auzul muzical, iar pentru asta folosim xilofon, orgă și alte instrumente interesante și învățăm cântecele specifice vârstei, în relație cu mișcarea. Lucrez aici și cu copii mai mari, unde învățăm și elemente de teorie muzicală, scris-cititul muzical, prin metode distractive, dar și elemente de tehnică vocală, explicate pe înțelesul copiilor. Am început de curând să îndrum chiar și adulți în tehnica vocală, fiind și aceasta o provocare frumoasă și o activitate care îmi aduce sens.

Cum te-ai adaptat provocărilor de antreprenor/freelancer? 

Încerc să mă adaptez și consider că acest proces de adaptare este unul continuu. Nu mi-am imaginat că o să fiu vreodată freelancer, când eram copil, credeam că o să fiu cântăreață și atât, nu știu dacă vedeam altceva mai mult. Ce m-a ajutat foarte mult sunt oamenii care mi-au acordat încredere în ceea ce sunt și ceea ce fac și faptul că mi-am focusat atenția asupra lor, nu asupra celor care m-au criticat de-a lungul timpului, fiindcă au fost mulți și din a doua categorie. 

Unul dintre cei care m-au inspirat enorm este primul meu profesor de muzică, Tiberiu Coconeț. Eram elevă la Școala Populară de Arte, iar dânsul mă îndruma pe atunci, lăsându-mă să experimentez ce gen de muzică voiam, avea încredere în ceea ce făceam (nu știu de ce, fiindcă eu nu aveam), îmi oferea spațiu să mă exprim muzical. Îmi amintesc și acum într-o iarnă friguroasă, în noaptea dintre ani, aveam spectacol și îmi doream să cânt muzică clasică în aer liber, ceea ce nu se face când nu ești profesionist, fiindcă ai nevoie de mult control și tehnică pentru a susține o piesă în condițiile acelea. Domnul profesor nu s-a supărat pe mine, m-a lăsat să trag singură concluziile și mi-a fost alături în continuare. Apoi sunt părinții mei, care s-au adaptat la ce îmi doresc să fac și mă susțin necondiționat și Andrei, iubitul meu, care mă încurajează mereu să iau decizii, să contactez oameni, să mă promovez. Aș spune, deci, că oamenii care îmi oferă încredere, curiozitatea, disciplina și curajul m-au ajutat și mă ajută în continuare să mă adaptez provocărilor. 

Leave a comment